Od chwili powstania, Organizacja Narodów Zjednoczonych urzeczywistniała wizję międzynarodowej współpracy między rządami i narodami, na rzecz budowy pokoju i dobrobytu dla wszystkich na świecie. Na to wezwanie musi odpowiedzieć także świat biznesu. To dlatego właśnie na przełomie tysiącleci powstała inicjatywa UN Global Compact, by prowadzić i inspirować przedsiębiorstwa do wspólnego stawienia czoła najpilniejszym wyzwaniom ludzkości.
Dziś, gdy UN Global Compact już od dwudziestu lat jednoczy świat biznesu w działaniach na rzecz lepszego świata— inicjatywa gromadząca początkowo 44 uczestników biznesowych rozrosłą się do platformy zrzeszającej ponad 10 000 przedsiębiorstw, 3 000 sygnatariuszy spoza świata biznesu oraz 68 Sieci Lokalnych — stajemy wobec wyzwań równie wielkich jak te, które towarzyszyły nam w całej historii Narodów Zjednoczonych. Pandemia COVID-19, której towarzyszy podwójny kryzys: zdrowotny oraz społeczno-ekonomiczny, dramatycznie zachwiała życiem ludzi w każdym zakątku globu. Ujawniła to, co szczególnie kruche i bezlitośnie obnażyła rosnące nierówności, które już wcześniej czyniły ciężkim życie najwrażliwszych grup społecznych. Dotrzymanie najważniejszej obietnicy Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 – by nikogo nie pozostawić na łasce losu – nigdy dotąd nie było tak pilne, jak dziś.
ONZ została postawiona w stan pełnej mobilizacji do ratowania życia i łagodzenia cierpienia ludzi. Ponadto, wiemy że celem rekonwalescencji nie może być wyłącznie powrót do tego, co było i działania według zasady business as usual. Aby dać odpór kolejnym wstrząsom, jako społeczność międzynarodowa musimy dążyć do budowy bardziej zrównoważonych i inkluzyjnych społeczeństw. Dziesięć Zasad Global Compact obejmujących obszar praw człowieka, warunków pracy, środowiska oraz działań antykorupcyjnych nadal zachowuje olbrzymią wartość. W swej dwudziestoletniej historii, inicjatywa Global Compact była przewodnikiem firm, bez względu na ich wielkość i umiejscowienie, w utrwalaniu postaw opartych na tych właśnie zasadach. Ponadto, sprawiła że głos odpowiedzialnego biznesu stał się słyszalny w ogólnoświatowych dyskusjach programowych, w tym w debacie dotyczącej Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu.
Global Compact jest pionierem w zakresie wyznaczania standardów i wytycznych poprzez inicjatywę wyznaczania celów na podstawach naukowych – Science Based Targets, kampanię promującą ograniczenie globalnego wzrostu temperatury – Business Ambition for 1.5°C, programy na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet – Women’s Empowerment Principles oraz praw człowieka UN Guiding Principles on Business and Human Rights. Opracowane w ramach Global Compact zasady odpowiedzialnego inwestowania – Principles for Responsible Investment – podpisało 2 300 sygnatariuszy, a zasady kształcenia w duchu odpowiedzialnego zarządzania – Principles for Responsible Management Education – powstały z myślą o wpajaniu przyszłym liderom biznesu przenikliwości i świadomości w kwestiach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Sieci Lokalne Global Compact silnie zaznaczyły swoją obecność w promowaniu dialogu publiczno-prywatnego, podejmując w tej dziedzinie szereg działań. O ile dawniej, światowa społeczność biznesowej powszechnie kierowała się zasadą „nie szkodzić”, dziś funkcjonujemy w nowym krajobrazie zwiększonych oczekiwań i odpowiedzialności.
W tym decydującym momencie, Narody Zjednoczone i społeczność biznesowa mogą poszerzać zakres działań, by wspólnie zrobić jeszcze więcej z myślą o budowaniu jaśniejszej przyszłości. Dzięki połączeniu powszechnego charakteru Organizacji Narodów Zjednoczonych, nadzwyczajnych możliwości sektora prywatnego i naszego globalnego zasięgu, możemy pomóc bezbronnym, uratować planetę, działać na rzecz stabilizacji i postępu na całym świecie. Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób znajdziemy wyjście z obecnego kryzysu, jednakże determinacja, wielkie idee, jedność i nadzieja sprawią, że podźwigniemy się w lepszej formie i zbudujemy świat odporniejszy na zagrożenia.
