CSR w Polsce
Jaka jest kondycja CSR w największych polskich firmach? Prezentacja raportu Fundacji CentrumCSR.PL
Termin CSR funkcjonuje w Polskich realiach już od ponad dekady. Jak obecnie rozumieją to pojęcie największe polskie firmy? Jaka jest skala aktualnie podejmowanych działań?
Fundacja CentrumCSR.PL dzięki dotacji z Funduszy EOG od półtora roku prowadzi obywatelski monitoring społecznej odpowiedzialności 227 spośród największych polskich przedsiębiorstw. Sprawdziła, czy polskie firmy z 16 branż (m.in. handel, przemysł spożywczy, HoReCa, finanse czy specjalne strefy ekonomiczne) deklarują podejmowanie konkretnych działań w obszarach takich jak prawa człowieka, zapobieganie korupcji, relacje z podwykonawcami, raportowanie społeczne czy ochrona środowiska. Fundacja weszła także z monitorowanymi firmami w dialog, skonfrontowała również obraz odpowiedzialności budowany przez same przedsiębiorstwa z tym, co faktycznie dzieje się w ich otoczeniu społecznym. Okazuje się, że biznes w Polsce jest przedmiotem rosnących oczekiwań ze strony różnych interesariuszy: na ulicę wychodzą protestować organizacje osób poszkodowanych (np. przez instytucje finansowe czy firmy wydobywcze), związki zawodowe (protesty dotyczące form zatrudnienia) do regulatorów (obowiązkowe raportowanie społeczne w UE). Czy CSR w Polsce stanowi odpowiedź na tę presję i narzędzie budowania przyjaznego otoczenia dla biznesu?