4 kroki do spełnienia wymagań ISO 9001:2015
Zaproszenie do cyklu webinariów z Katarzyną Kaczmarską
Komitet normalizacyjny po raz kolejny podjął się zadania dopasowania wymagań norm do obecnych oczekiwań klientów i otoczenia gospodarczego. A klienci chcą coraz więcej: dobrze, tanio i szybko. Gdzie tu miejsce na błędy, przecież każdy je popełnia..?
Na rynku pozostaną jedynie najlepsi gracze, którzy w ryzyku dostrzegają szanse i świadomie budują swoją przewagę konkurencyjną. Między innymi w tym ma pomóc znowelizowana ISO 9001:2015, która znacznie modyfikuje dotychczasowe podejście do systemów jakości. Głównie poprzez zredukowanie wymagań formalnych na rzecz potrzeby kształtowania strategii organizacji i podejścia do zmienności, ryzyka, informacji z rynku, stron zainteresowanych.
Dla większości organizacji nowa norma ISO 9001 to wyzwanie: niesie ze sobą nadzieje na pozytywne zmiany, ale też obawy. Standard mobilizuje do doskonalenia, pokazuje nowe spojrzenie na kwestie zarządzania i ryzyka. W praktyce jednak zmiany spotykają się z trudnościami, szczególnie gdy burzą codzienny ład. Lubimy to, co znane i bezpieczne, tak po ludzku. Taka mieszanka nowości może w końcowym efekcie przynieść firmie pozytywną odmianę, jeśli zostanie właściwie wdrożona. Właściwie, znaczy stopniowo i z udziałem wszystkich, bez rewolucji i pośpiechu. Z zapasem czasu na testowanie, na popełnienie błędów. Pomocne może się okazać podejście oparte na kaizen, ale o tym w dalszej części artykułu.
We wrześniu 2018 roku kończy się czas na certyfikację systemu jakości wg znowelizowanej ISO 9001:2015. Warto nie czekać na ostatnią chwilę i już teraz podjąć kroki w kierunku doskonalenia i aktualizacji systemu. Zgodnie z kaizen, małymi krokami, przy udziale zainteresowanych pracowników, co pomoże utrzymać efekty na dłużej.
Cykl czterech webinariów
W jaki sposób zacząć? Dowiesz się tego z czterech webinariów z cyklu 4 kroki do spełnienia wymagań ISO 9001:2015. Każdy z nich będzie prezentacją przykładu wdrożenia nowych wymagań w konkretnym obszarze systemu, przez przykładową niewielką firmę produkcyjną. Mowa kolejno o: kontekście organizacji i wpływie stron zainteresowanych, podejściu procesowym i celach, zarządzaniu ryzykiem oraz zarządzaniu zmianą. W ten sposób zainteresowani uzyskają odpowiedź, w jaki sposób ta firma sprostała zaktualizowanym wymaganiom normy ISO 9001:2015. Zastosowana metodyka udoskonalenia jest możliwie uproszczona i zuniwersalizowana, przez co odpowiednia dla firm o różnych profilach działalności i wielkości. Nie są to jednak gotowe rozwiązania i dokumenty do „wklejenia” w obecny system, bowiem w każdej organizacji wymagają, dopasowanej do potrzeb, zespołowej analizy aspektów normy i zarządzania. Dzięki temu twórcami zmian są sami pracownicy, co lepiej wpływa na trwałość rozwiązań i ich użyteczność dla organizacji.
Serdecznie zapraszamy,
Katarzyna Kaczmarska, KaizenGO.pl
Pierwsze webinarium z tego cyklu będzie miało miejsce już w lipcu. Dokładna data zostanie podana w terminie późniejszym, prosimy więc o śledzenie naszej strony internetowej i profilów na Facebooku i LinkedIn-ie.