Marnotrawstwo żywności: Czy firmy tylko deklarują, czy naprawdę działają?

Nowe globalne badanie DNV ukazuje paradoks w branży spożywczej. Choć sześć na dziesięć firm uznaje straty i marnotrawstwo żywności za istotny problem, to mniej niż jedna czwarta potraktowała tę kwestię priorytetowo w swojej strategii. To wyraźnie wskazuje na znaczną rozbieżność między deklarowaną świadomością a rzeczywistymi działaniami.

Badanie ViewPoint, które objęło 375 firm z Europy, Ameryki i Azji, rzuca światło na rozbieżność między intencjami a działaniem. Choć 85% respondentów deklaruje podejmowanie pewnych kroków w celu ograniczenia strat i marnotrawstwa żywności, zaledwie 44% posiada sformalizowane systemy zarządzania tym problemem. Co więcej, mniej niż jedna trzecia firm jest świadoma nadchodzącej normy systemu zarządzania ISO 20001, która ma na celu pomóc organizacjom w minimalizowaniu strat i marnotrawstwa żywności w całym łańcuchu dostaw.

Marnotrawstwo żywności stanowi zarówno istotne wyzwanie w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak i niewykorzystany potencjał biznesowy. Nasze analizy wskazują, że pomimo rosnącej świadomości skali problemu, wiele przedsiębiorstw dopiero inicjuje proces wdrażania bardziej skutecznych, systemowych podejść,” stwierdza Barbara Frencia, Dyrektor Generalna DNV Business Assurance.

Raport rzuca światło na złożoną naturę i znaczną skalę problemu marnotrawstwa żywności. Przedsiębiorstwa identyfikują szereg przyczyn, od nieefektywności procesów i błędów ludzkich, po ograniczone terminy przydatności do spożycia i nadprodukcję. Pomimo tej trudnej rzeczywistości, aż 43% firm uważa, że ponad 10% tych strat i odpadów mogłoby zostać ponownie wykorzystanych. Dlaczego zatem tylko 19% firm obecnie podejmuje działania w tym zakresie?

Straty i marnotrawstwo żywności to kluczowe wyzwanie dla globalnego przemysłu spożywczego i napojowego, mające poważne konsekwencje dla zrównoważonego rozwoju i stabilności finansowej. Dane z 2022 roku, przedstawione przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska, są alarmujące: ponad miliard ton żywności trafiło na śmietnik. Raport podkreśla, że sektor ma niepowtarzalną okazję – i obowiązek – wprowadzenia gruntownych zmian, by sprostać temu problemowi.

Istnieją mocne argumenty biznesowe, by zdecydowanie zająć się stratami i marnotrawstwem żywności. Działania te nie tylko obniżą koszty, ale także przyczynią się do wyżywienia planety. Kluczem do przekształcenia dobrych intencji w wymierne rezultaty jest strukturalne podejście, wiarygodne dane i stosowanie najlepszych praktyk,” podsumowuje Frencia.

Raport ujawnia również inne istotne spostrzeżenia:

  • Zaledwie 24% firm traktuje straty i marnotrawstwo żywności jako priorytet w swoich działaniach.

    30% przedsiębiorstw uważa, że tylko niewielkiej części marnotrawstwa żywności da się uniknąć, podczas gdy 28% jest zdania, że większości można zapobiec.

  • Chociaż 75% firm uwzględniło straty i marnotrawstwo żywności w swoich strategiach zrównoważonego rozwoju, tylko 40% z nich informuje o tym publicznie.

  • Raportowanie wciąż opiera się głównie na działaniach manualnych – ponad połowa firm nadal używa arkuszy kalkulacyjnych.

Zobacz raport ViewPoint oraz artykuł