Chcesz wiedzieć więcej?
Zapoznaj się z pełnym raportem
PobierzPowszechnie szacuje się, że rocznie na całym świecie na korupcję przeznacza się ponad 2,6 biliona USD lub 5% globalnego PKB(1). Badanie DNV wskazuje na duże zaangażowanie większości firm w przeciwdziałanie korupcji, ale mniej z nich zdaje się znać i kontrolować swoje rzeczywiste ryzyko. Obawy dotyczą przede wszystkim zgodności z przepisami, wozerunku i ryzyka etycznego, ale większość z nich poprzestaje na wdrożeniu polityki antykorupcyjnej. Tylko 33,5% przeprowadza ocenę ryzyka, a 37,4% przeprowadza analizę należytej staranności (due diligence) w odniesieniu do agentów sprzedaży.
Badanie przeprowadzone przez Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) wykazało, że 85% oszustów wykazywało behawioralne oznaki oszustwa(2). Prawie połowa badanych przypadków miała miejsce z powodu braku kontroli wewnętrznej lub obejścia istniejących mechanizmów kontrolnych. Co więcej, 81% poszkodowanych organizacji zmodyfikowało swoje mechanizmy kontroli w następstwie oszustwa, najprawdopodobniej uznając, że potrzebne jest ustrukturyzowane podejście.
Badanie DNV pokazuje, że firmy dostrzegają korzyści płynące z systemu zarządzania przeciwdziałaniem łapówkarstwu. Firmy przyjmujące podejście antykorupcyjne oparte na uznanej na całym świecie normie ISO 37001 podejmują bardziej aktywne kroki w celu określenia ryzyka i zapewnienia, że są lepiej przygotowane do zarządzania nim w celu zapobiegania incydentom, a nie ich łagodzenia. Wydaje się jednak, że tylko nieliczni przyjmują ustrukturyzowane podejście, dopóki nie zostaną zmuszeni do wprowadzenia zmian w wyniku incydentu.
Przeczytaj pełny raport i dowiedz się więcej o tym, jak firmy postrzegają i podchodzą do środków antykorupcyjnych, aby chronić swoją działalność i reputację.
(1) Reference: The World Bank blog
(2) Reference: ACFE study