System zarządzania jest środkiem, który każda organizacja może wykorzystać w swojej pracy, aby spełnić cele ESG i SDG. Być może nie jest to pierwsze, co przychodzi na myśl podczas tworzenia strategii i inicjatyw ESG lub SDG. Jednak wartość takiego ustrukturyzowanego podejścia została uznana przez większość w niedawnym badaniu ViewPoint przeprowadzonym przez DNV "Czy firmy są zaangażowane w zrównoważony rozwój?" Ponad 80% respondentów w pełni lub w pewnym stopniu zgadza się, że system zarządzania zapewnia skuteczne wsparcie dla firmy w realizacji jej zobowiązań w zakresie ESG lub SDG.
Co jednak sprawia, że system zarządzania jest tak cennym zasobem? Wiele firm wdraża certyfikowany system zarządzania w celu spełnienia wymogu „ticket-to-trade” lub poprawy w określonym obszarze krytycznym dla ich celów biznesowych i strategii. Piękno tego polega na tym, że ten sam proces może być również wykorzystany do wspierania celów ESG i SDG w ustrukturyzowany sposób. Aby jednak uzyskać podwójną korzyść, firmy muszą najpierw przeprowadzić ocenę i analizę istotności, na podstawie której definiują swoje ogólne cele ESG i/lub SDG. Następnie, cele wyizolowane do konkretnego aspektu lub kwestii mogą być konsekwentnie zarządzane i ulepszane przy wsparciu powiązanego systemu zarządzania.
Na przykład, norma środowiskowa ISO 14001 zapewnia dobrze ugruntowane praktyki i wytyczne, a tym samym wyraźnie przyczynia się do środowiskowego filaru zrównoważonego rozwoju. Wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego może pomóc organizacji w spełnieniu określonych zobowiązań w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych. System zarządzania umożliwia ustrukturyzowane podejście do poprawy wydajności zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001. Pomaga to identyfikować i zarządzać ryzykiem, ustanawiać wartości bazowe i cele poprawy, monitorować i zarządzać wydajnością, a ostatecznie realizować wymagania zgodności, zobowiązania wobec klientów i cele firmy. Certyfikacja przez niezależną stronę trzecią stanowi dowód wydajności dla wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy, co oprócz tego, że jest przepustką do handlu, a także może wspierać ESG lub inne działania związane ze zrównoważonym rozwojem.
Poleganie na systemie zarządzania jest również korzystne, biorąc pod uwagę szeroki zakres i złożoność kwestii, którymi firma musi dziś zarządzać. Oprócz głównych norm ISO dotyczących zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem, istnieją również normy dotyczące przeciwdziałania korupcji, różnorodności, równości i inkluzywności, bezpieczeństwa informacji, ciągłości działania, a także normy właściwe dla danej branży. W ten sposób organizacje mogą wybrać odpowiedni standard w oparciu o zidentyfikowane cele ESG. Mogą również zintegrować różne systemy zarządzania w celu uzyskania holistycznego podejścia, ponieważ większość norm opiera się na podobnej strukturze, a wszystkie inne normy ISO są zgodne z cyklem Planuj-Wykonaj-Sprawdź-Działaj (PDCA).
ISO 14001 to tylko jedna z norm, na których firmy mogą się oprzeć, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań ESG. Poniższa tabela przedstawia przegląd niektórych standardów systemów zarządzania i ich wpływ na wymiar ESG.
Jaki wymiar ESG mogą wspierać normy?
![]()
Jak działa cykl PDCA? Najkrócej rzecz ujmując, jest to cykliczna struktura pozwalająca zrozumieć, jakimi kwestiami należy zarządzać, wdrożyć działania mające na celu ich rozwiązanie, sprawdzić ich skuteczność i skorygować je w oparciu o uzyskane informacje w celu ciągłego doskonalenia. Nie zapominajmy, że głównym powodem wdrożenia zgodnego systemu zarządzania jest często potrzeba certyfikacji przez stronę trzecią, taką jak DNV. Przyjrzyjmy się jednak, zaczynając od cyklu PDCA, w jaki sposób firmy mogą wykorzystać to samo podejście, aby pomóc im w realizacji zobowiązań ESG i SDG. Będziemy kontynuować przykład normy ISO 14001.
Planuj
Jest to kluczowy krok dla firmy w celu zrozumienia zagrożeń dla środowiska i możliwości, którymi należy się zająć. Stanowi on również podstawę do określenia ogólnych ambicji środowiskowych, w tym tych związanych z ambicjami ESG i/lub SDG firmy.
Jak systemy zarządzania wspierają cele zrównoważonego rozwoju?
Jednym z kluczowych procesów wymaganych przez ISO 14001 jest identyfikacja aspektów środowiskowych z uwzględnieniem perspektywy całego cyklu życia i określenie tych aspektów, które są uważane za znaczące, w oparciu o kryteria zdefiniowane przez organizację. Oczekuje się, że obejmie to wszystkie istotne działania firmy, w tym aspekty związane z jej produktami i usługami, i zazwyczaj obejmuje:
- emisje do atmosfery
- emisje do wód
- emisje do gleby
- wykorzystanie surowców i zasobów naturalnych
- zużycie energii
- emitowana energia (np. ciepło, promieniowanie, wibracje (hałas), światło)
- wytwarzanie odpadów i/lub produktów ubocznych
- wykorzystanie przestrzeni
Oprócz znaczących aspektów środowiskowych, ryzyka i możliwości mogą również wynikać ze zmian w kwestiach wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na firmę, a także wymagań zainteresowanych stron, w tym tych obowiązujących na mocy przepisów (zezwoleń, przepisów itp.).
Informacje te są zatem dobrym punktem wyjścia dla firmy w celu zidentyfikowania istotnych kwestii środowiskowych związanych z jej ESG i/lub SDG poprzez wykorzystanie informacji do ponownej oceny ich znaczenia przy użyciu perspektywy ESG i/lub SDG w celu określenia powiązanych z nimi celów.
W ramach procesu planowania kierownictwo powinno ustanowić swoją politykę środowiskową, cele i kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Powinny one być powiązane ze zidentyfikowanymi ryzykami i możliwościami, w tym z określonymi zobowiązaniami w zakresie ESG i/lub SDG. Szczegółowe określenie tych celów zapewnia wytyczne i wskazówki dla osób w organizacji, aby mogły się na nich skoncentrować i ustalić strategie osiągnięcia wyżej wymienionych celów. Przykłady wskaźników KPI w ramach zarządzania środowiskowego mogą obejmować zmniejszenie ogólnego śladu środowiskowego, poprawę wydajności związanej z emisją gazów cieplarnianych, odpadami, ściekami wodnymi, wykorzystaniem zasobów naturalnych itp.
Wreszcie, gdy wszystkie te działania są wdrożone, organizacja może zidentyfikować wymagane zasoby, aby wdrożyć zidentyfikowane strategie i działania w efektywny sposób. Obejmuje to mapowanie wszelkich wymagań dotyczących szkoleń i umiejętności.
Wykonaj
Jest to faza, w której organizacja wdraża zaplanowane działania w celu uwzględnienia zidentyfikowanych zagrożeń i możliwości środowiskowych. Działania te powinny obejmować środki kontroli operacji w sposób, który spełnia ogólne cele organizacji w zakresie ESG i/lub SDG. Wymagania dotyczące kontroli operacyjnych są zawarte we wszystkich normach ISO. W związku z zarządzaniem środowiskowym, kontrole operacyjne mogą być wdrażane, aby pomóc firmie zmniejszyć ilość odpadów i emisji gazów cieplarnianych, poprawić pozyskiwanie zrównoważonych materiałów itp. Ponieważ firmy integrują kontrole wspierające cele ESG i/lub SDG z odpowiednimi procesami operacyjnymi w zakresie ochrony środowiska, sprawiają, że aspekty te stają się również częścią kultury pracy organizacji.
Sprawdź
Bardzo ważne jest, aby organizacje monitorowały i mierzyły swoje ogólne wyniki i osiągnięcia w zakresie ochrony środowiska. Muszą one weryfikować stopień realizacji zaplanowanych celów i wskaźników KPI. Metody weryfikacji mogą obejmować przeglądy wyników, audyty, inspekcje i przeglądy zarządzania. Oczywiście etap ten jest niezbędny dla organizacji ubiegających się o niezależną certyfikację. Jest to jednak również etap, który organizacje mogą wykorzystać do ustalenia niezbędnych poziomów bazowych, pomiaru postępów i weryfikacji, w jaki sposób ich wyniki w zakresie zarządzania środowiskowego przyczyniają się do realizacji powiązanych celów ESG i/lub SDG.
Działaj
Aby zakończyć cykl PDCA, organizacje muszą zastosować niezbędne działania korygujące, odnoszące się do obszarów, w których występują problemy, które w języku certyfikacji nazywane są niezgodnościami z wymaganiami ISO 14001. Działania korygujące mają na celu zapobieganie nawrotom i poprawę wydajności. Jeśli organizacja jest certyfikowana, usunięcie niezgodności jest warunkiem wydania certyfikatu.
Wyniki fazy sprawdzania zasadniczo stymulują identyfikację możliwości ciągłego doskonalenia. Wyniki z fazy działania przekładają się na fazę planowania, kończąc cykl i przyczyniając się do dalszej poprawy i realizacji wszelkich zobowiązań środowiskowych ESG i/lub SDG firmy.